FAQ
Întrebări frecvente privind strategia de sustenabilitate
Cum ajută o strategie de sustenabilitate o afacere?
Cu cât vă cunoașteți mai bine punctele forte și punctele slabe, cu atât mai bine puteți reacționa și fi mai bine pregătiți. Ceea ce este valabil pentru strategia de afaceri în general se aplică si unei strategii de sustenabilitate. Pentru a vă gestiona punctele forte și punctele slabe, este normal să vă interesați de performanța percepută în materie de sustenabilitate a principalelor părți interesate, să cercetați performanța colegilor, să evaluați propria maturitate în materie de sustenabilitate și, eventual, să obțineți o evaluare independentă. Pe baza acestei analize, oportunitățile care trebuie dezvoltate și riscurile care trebuie gestionate devin evidente și aveți o bază solidă pentru punerea în aplicare a strategiei. Ca și cadru structural, este util să aveți o evaluare finalizată a materialității și subiecte materiale bine definite.
Ce este o analiză a pragului de semnificație?
Analiza de materialitate reprezintă nucleul oricărui management al sustenabilității și constituie baza pentru toate subiectele discutate în cadrul raportării. Aceasta definește asupra căror subiecte de mediu, sociale și etice trebuie să se concentreze. În acest fel, resursele de management pot fi utilizate într-un mod orientat și eficient. Standardele generale de raportare și cerințele legale se bazează pe o analiză profesionistă a pragului de semnificație.
Care este diferența majoră între dezvoltarea strategiei de afaceri și dezvoltarea strategiei de sustenabilitate?
În mod ideal, există o singură strategie de afaceri care să pună în aplicare în profunzime considerentele de sustenabilitate, cum ar fi limitele planetare și coeziunea socială. În practică, însă, strategiile de afaceri își limitează adesea punctul de vedere la cifrele de performanță financiară pe termen scurt și mediu. O strategie de sustenabilitate umple acest gol prin evaluarea holistică a modelelor de afaceri actuale și prin imaginarea alternativelor necesare. Aceasta include extinderea perspectivei pe termen lung, incluzând întregul lanț valoric în amonte și în aval, evaluarea perspectivelor părților interesate externe, luarea în considerare a impactului social și de mediu și încorporarea aspectelor nefinanciare ale creării și menținerii valorii, cum ar fi riscul atenuat, reputația mărcii și a angajatorului sau independența față de dinamica pieței globale.
Care este schimbarea majoră de paradigmă între GRI și CSRD?
Cea mai mare parte a gândirii GRI a fost adoptată de către EFRAG în proiectul ESRS al CSRD. Cu toate acestea, CSRD integrează pretutindeni o dublă materialitate – ceea ce afectează dezvoltarea strategiei de sustenabilitate pentru a nu se concentra doar pe ceea ce este mai bine pentru oameni și planetă, ci și pe riscurile și șansele cu care se confruntă companiile din cauza tendințelor legate de sustenabilitate. Organizațiile trebuie acum să raporteze cu privire la interrelația dintre performanța de afaceri și performanța în materie de sustenabilitate nu numai în ceea ce privește strategia, ci și în ceea ce privește guvernanța, procesul decizional și evaluarea performanței. În plus, este necesară o perspectivă agregată de gestionare a sustenabilității, precum și contemplarea fiecărui subiect material specific.
Care este denumirea corectă pentru axele unei matrice de materialitate?
Nu există o singură abordare corectă, ci depinde mai degrabă de standardul de raportare pe care îl utilizați. De exemplu, standardul GRI recomandă două dimensiuni:
- impactul economic, de mediu și social (din interior spre exterior, adică impactul
organizației raportoare asupra economiei, mediului și societății). - importanța părților interesate.
Proiectele CSRD / ESRS presupun, de asemenea, două dimensiuni, dar cea de-a doua diferă:
- impactul asupra sustenabilității (de asemenea, din interior spre exterior, precum GRI)
- impactul financiar (riscuri și oportunități semnificative asupra valorii companiei,
modelului de afaceri, strategiei, realizării obiectivelor și creării de valoare)
Cu toate acestea, GRI, precum și CSRD și alte cadre sprijină utilizarea tuturor celor trei dimensiuni:
- Impactul asupra sustenabilităţii
- Impactul financiar
- Contribuția părților interesate (GRI ca dimensiune proprie, CSRD pentru extinderea și validarea celorlalte două)