FAQ
Întrebări frecvente privind mobilitatea și transportul sustenabil
Ce este managementul mobilității?
Managementul mobilității în cadrul companiilor reprezintă o abordare sistematică a coordonării și optimizării nevoilor de transport ale angajaților, contractorilor și altor categorii de personal ale unei organizații. Obiectivele de sustenabilitate joacă un rol la fel de important ca și nevoile de mobilitate. Opțiunile de transport și de mobilitate sigure, eficiente și sustenabile ar trebui să reducă simultan potențialele efecte negative. Prin urmare, prevenirea poluării aerului și a emisiilor de carbon sunt obiective frecvente ale managementului mobilității corporative.
De ce contează emisiile din transporturi?
Emisiile din transporturi joacă un rol crucial în combaterea schimbărilor climatice. Având în vedere că se așteaptă ca cererea globală de transport să se dubleze sau să se tripleze până în 2050, este esențial să se decarbonizeze rapid și semnificativ transportul, în special transportul rutier, care este responsabil pentru cea mai mare parte a emisiilor.
Cum arată peisajul de reglementare pentru transporturi?
Decarbonizarea transporturilor ocupă un loc important în peisajul de reglementare, multe guverne stabilind obiective de eliminare treptată a vehiculelor cu motoare cu combustie internă, introducând prețuri sau taxe pe carbon, promovând combustibili și infrastructuri alternative și introducând restricții de acces (în special în orașe). În special, pachetul „Fit-for-55” al UE privind acordul verde vizează stabilirea unui preț pentru emisiile din transporturi și promovarea combustibililor alternativi, a eficienței și a investițiilor în infrastructură. Astfel, cunoașterea peisajului de reglementare, existența unei căi clare de decarbonizare a flotei, sprijinirea angajaților în comportamentul lor de deplasare sustenabilă și colaborarea la soluții logistice sustenabile inovatoare reduc costurile și vă asigură licența de funcționare.
Ce rol vor juca vehiculele electrice în viitor?
Electricitatea va juca un rol major în reducerea netă la zero a emisiilor din transporturi, devenind combustibilul dominant în viitor. Autovehiculele electrice cu baterii sunt aici pentru a rămâne, având în vedere eficiența lor mai mare și emisiile mai scăzute de gaze cu efect de seră pe durata ciclului de viață, autonomia și capacitățile de încărcare sporite și paritatea costului total pe proprietăți pe multe piețe. Cu toate acestea, energia electrică ecologică și gestionarea inteligentă a parcului auto sunt esențiale pentru a realiza întregul lor potențial de sustenabilitate și pentru a evita efectele de ricoșeu. De asemenea, se preconizează că autocamioanele electrice cu baterii și cu celule de combustibil își vor crește rapid cotele de piață în următorii ani.
Cu toate acestea, un sistem de transport sustenabil, echitabil, accesibil și corect al viitorului nu va însemna pur și simplu trecerea tuturor vehiculelor de la benzină sau motorină la combustibili alternativi, ci va face ca transportul public, mobilitatea partajată, călătoriile active, mobilitatea virtuală și alte moduri sustenabile să joace un rol mai important în mixul de mobilitate.
Cum pot fi sprijiniți angajații în utilizarea unor moduri de transport mai sustenabile
Un concept de mobilitate corporativă cu o combinație largă de măsuri de infrastructură, de comunicare și de sensibilizare, precum și alte stimulente, poate sprijini trecerea la moduri de transport mai sustenabile pentru deplasarea angajaților și pentru călătoriile de afaceri. Acest lucru nu numai că reduce emisiile generate de transport, dar are și beneficii financiare (în contextul creșterii prețurilor la combustibili) și efecte pozitive asupra sănătății și bunăstării angajaților. De exemplu, abonamente subvenționate pentru transportul în comun sau biciclete (electrice), soluții îmbunătățite de partajare a mașinilor, de ridesharing sau de utilizare în comun a mașinilor, o mai bună infrastructură pentru biciclete (suporturi securizate pentru biciclete, stații de reparare a bicicletelor), politici de deplasare mai ecologice (politica privind autovehiculele, gestionarea locurilor de parcare, politica de deplasare) sau abordări bazate pe povești și pe jocuri sunt câteva dintre numeroasele măsuri posibile.
Care sunt argumentele comerciale pentru transportul sustenabil?
Gestionarea sustenabilă a mobilității este rentabilă în mai multe moduri, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. De exemplu, economiile imediate de combustibil duc la un cost total mai mic al unei flote sustenabile, expunerea redusă la taxa pe carbon sau mai puțin spațiu pentru parcări au beneficii economice. În plus, poate aduce beneficii financiare și pentru angajați, favorizând astfel satisfacția și păstrarea angajaților.
Cum se calculează emisiile din transporturi?
Emisiile din transporturi ar trebui calculate în conformitate cu Protocolul privind gazele cu efect de seră și/sau cu standardele naționale sau sectoriale relevante. În general, emisiile se calculează pe baza datelor privind combustibilul (motorină, gaz, electricitate…) sau activitatea (pasageri sau tone-kilometri), cu factorii de emisie respectivi în funcție de tipul de combustibil sau de modul de transport. Disponibilitatea, coerența și calitatea datelor reprezintă provocări majore, de exemplu, în ceea ce privește călătoriile de afaceri sau datele privind deplasările clienților sau datele de transport de la furnizorii terți de servicii logistice.
La ce servește un sondaj privind mobilitatea angajaților?
Un sondaj privind mobilitatea angajaților este un instrument esențial în cadrul proiectelor de gestionare a mobilității sustenabile pentru a măsura activitatea de transport și a calcula emisiile de transport generate de deplasarea zilnică. Cu toate acestea, pentru a implica angajații și pentru a dezvolta un set eficient de măsuri de mobilitate, recomandăm utilizarea acestuia și pentru a afla mai multe despre comportamentul de călătorie (motive, calitatea călătoriilor/infrastructură), pentru a afla ce este necesar pentru trecerea la moduri de transport sustenabile și pentru a cere oamenilor să-și exprime ideile și feedback-ul. Ratele ridicate de răspuns la sondaje, de obicei de 60-80%, dovedesc că mobilitatea are o importanță uriașă pentru mulți angajați.