Expert Interviews: Story line_2 – Magdalena Caramilea – Autonom

Reading Time: 3 minutes

Interviul are misiunea de a conecta experiența AUTONOM în domeniul sustenabilității cu comunitatea din România. Ne dorim să transmitem un mesaj cheie către piață și să scoatem în evidență o experiență importantă a unei companii care a demarat activitățile în aria de sustenabilitate într-un mod voluntar dar țintind foarte clar niște obiective de business.
Dorim să fii alături de noi să împărtășim o experiență extraordinară.

 

Magdalena, cu un background solid în zona financiară, te-ai orientat către sustenabilitate și de 3 ani ești omul cheie de la Autonom. Ești mereu prezentă în Proiecte sociale dar și foarte activă în promovarea sustenabilității nu numai în casă la Autonom dar și în media în general.

De unde a plecat totul?

 

Magdalena Caramilea: Aș spune că a venit natural, a fost un proces și o evoluție construită în timp. În momentul în care lucrurile s-au așezat astfel în plan profesional, am înțeles că sustenabilitatea era ceva ce făceam deja în plan personal, prin preocupările și inițiativele mele. Dintotdeauna mi-au plăcut călătoriile, în locuri cât mai îndepărtate și am căutat mereu experiența naturii, interacțiunea autentică cu oamenii, poveștile lor de viață, lucruri pe care le pot învăța, testa și aplica la mine ‚acasă’.

Merită să amintesc două aspecte, mici detalii care m-au atras la Autonom: focusul pe EVOLUȚIE CONTINUĂ, pe învățare și IMPLICAREA activă în comunitatile din care facem parte, din dorința de a avea un impact pozitiv. Adică exact “S “-ul din ESG, cum aveam să descoperim acum 3 ani, structurând Strategia de Sustenabilitate.

 

Cred cu putere că atunci când iubești ceea ce faci, Universul iți deschide noi oportunități și timpul sau spațiul devin noțiuni relative, context în care poți învăța și îți aduce contribuția, la rândul tău.

Cât de importantă a fost strategia de sustenabilitate dezvoltată de Autonom în procesul de emitere a obligațiunilor corelate cu obiectivele de sustenabilitate (SLB – “Sustainability Linked Bonds”)?

Strategia de sustenabilitate a fost un exercițiu esențial și un prim pas important, întrucât ne-a oferit claritate, aliniere echipă și responsabilizare în atingerea obiectivelor asumate. Evident, având temele bine făcute, demersul de a atrage resurse de finanțare sustenabilă a fost mai ușor ulterior, câștigând încrederea investitorilor și putând monitoriza progresul. Mai mult, în documentul cadru al emisiunii (SLB framework) am ales obiectivele cele mai relevante pentru noi, în zona reducerii mediei emisiilor de carbon ale flotei operaționale active și indicatorul (KPI) aferent, identificate deja în Strategia de Sustenabilitate. Cele 48 milioane de euro atrase astfel din piața de capital în 2021, au reprezentat o dublă premieră regională: primele obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate și primul MTN (Medium Term Notes), program de emisiuni succesive în baza aceluiași prospect, în valoare totală de 250 mil euro.

Succesul emisiunii de obligațiuni corelate cu obiectivele de sustenabilitate ne-a crescut și intern gradul de încredere în adoptarea finanțărilor verzi și anul următor am obținut un împrumut verde de alte 15 milioane de euro, pentru accelerarea tranziției flotei către una cu emisii scăzute.

Ce rol a jucat denkstatt în demersul de sustenabilitate al Autonom? Care au fost cele mai mari provocari întâmpinate?

denkstatt a fost mai mult decat un partener de încredere, am simțit că a fost mereu parte din echipa, dispus pentru acel „extra-mile” pe care îl extindem și promovăm și noi în serviciile oferite clienților grupului Autonom. Provocarea principală a venit din caracterul de nou în domeniul nostru, inexistența benchmark-urilor și a datelor pentru piața locală, cu alte cuvinte stabilirea pragurilor relevante în alegerea obiectivelor, alinierea lor la cerințele din piața matură, europeană.

O provocare vine și la nivel de mentalitate. Întâlnim foarte des ‘scuza’ că suntem în România, cu o pondere nesemnificativă în statistici, dar vedem acest lucru, mai degrabă, ca o oportunitate: suntem parte din Europa și e normal și sănătos să avem obiective aliniate cu Uniunea Europeană, chiar dacă asta înseamnă eforturi mult mai mari de a recupera diferența.

În anul 2021 ați obținut un rating ESG foarte bun, iar în anul 2022 ați obținut recunoașterea “Gold Level” în cadrul Romania CST Index 2022. Având obiective de decarbonizare ambițioase, ne puteți spune cum vedeți transformarea mobilității în România, în următorii 10 ani și cum credeți că Autonom va contribui la această transformare?

Orice companie este parte dintr-un întreg ecosistem, o verigă într-un lanț valoric mult mai mare, cu care interacționează constant prin schimburi de produse, servicii și valoare. Cu toții suntem clienți sau furnizori pentru altcineva. Viitorul este un peisaj în construcție și cred că fiecare are responsabilitatea de a vedea și integra impactul, dincolo de ce spun rezultatele financiare.

Pentru Autonom, tranziția la o flotă complet electrică nu se poate face peste noapte și oricât de mult am avea capacitatea și know how-ul să absorbim resursele necesare de finanțare, vehiculele respective trebuie integrate cu succes în contracte fezabile, pentru a avea continuitate în business. Aici, intervine pe lângă clasica poveste legată de infrastructură electrică (care pare un episod circular, de genul oul sau gaina) și perspectiva educației, conștientizării nevoilor și așteptărilor clienților noștri.

Ca absolvent de Cibernetică, cred în puterea scenariilor și agilitatea de a le adapta rapid și constant noului context. Tind să cred că vom avea „many shades of green” și mobilitate va însemna mult mai mult decât transport. Se vede o tranziție din ce în ce mai accentuată de la nevoia de proprietate la cea de utilizare, de la un mindset de a plăti pentru un serviciu la unul de a alege o experiență.

Îți mulțumim Magdalena pentru interviul și timpul acordat.

Și eu vă mulțumesc.

Aveți întrebări?

Contactaţi-ne

Completați formularul de mai jos și echipa noastră va fi încântată să vă ajute.

Contactaţi-ne

Completați formularul de mai jos și echipa noastră va fi încântată să vă ajute.

Vă mulțumim pentru mesajul dumneavoastră! Vă vom contacta în curând.